Środowisko

Lektura na weekend: Powszechna i tajemnicza grawitacja

Grawitacja: co o niej wiemy

Numer 7/2021
Model Układu Słonecznego zgodny z ogólną teorią względności Einsteina – im większa masa, tym większe ugięcie czasoprzestrzeni. Model Układu Słonecznego zgodny z ogólną teorią względności Einsteina – im większa masa, tym większe ugięcie czasoprzestrzeni. Indigo
Na co dzień jej nie zauważamy, po prostu jest. O jej istnieniu przypominamy sobie, gdy się potkniemy albo coś spadnie nam na głowę. To wszechobecna siła, działająca wszędzie i zawsze, nadal wymykająca się precyzyjnemu wyjaśnieniu naukowemu.
Eksperyment myślowy Newtona – tor pocisku zależy od szybkości. Jeśli jest wystarczająco duża, będzie krążył wokół Ziemi.Indigo Eksperyment myślowy Newtona – tor pocisku zależy od szybkości. Jeśli jest wystarczająco duża, będzie krążył wokół Ziemi.

Już od bardzo dawna ludzie zastanawiali się, jak to jest, że np. kamień rzucony w górę nie odlatuje w przestrzeń, tylko zawsze spada na ziemię. Dopiero żyjący na przełomie XVI i XVII w. Galileo Galilei, znany u nas jako Galileusz, (który przeprowadził tysiące doświadczeń i wypracował metodologię badań naukowych; pierwszy też zaczął uśredniać wyniki powtarzanych pomiarów) bardzo precyzyjnie przeanalizował problem spadku swobodnego, czyli de facto działania grawitacji. Ponoć przeprowadzał eksperymenty, zrzucając obiekty o różnej masie z Krzywej Wieży w Pizie.

01.07.2021 Numer 7/2021