Środowisko

Lód: jak szybko znika z Ziemi

Numer 9/2021
Powierzchnia oraz grubość lodu morskiego na Oceanie Arktycznym zmniejszają się błyskawicznie od co najmniej trzech dekad. Powierzchnia oraz grubość lodu morskiego na Oceanie Arktycznym zmniejszają się błyskawicznie od co najmniej trzech dekad. NASA
Od czterech dekad jego powierzchnia kurczy się co roku o 87 tys. km2.
Ziemię podzielono na prostokątne obszary i sprawdzano, jaki procent powierzchni kolejnych „oczek” tej siatki jest pokryty w ciągu roku śniegiem lub lodem.Peng et al. (2021) Earth’s Future Ziemię podzielono na prostokątne obszary i sprawdzano, jaki procent powierzchni kolejnych „oczek” tej siatki jest pokryty w ciągu roku śniegiem lub lodem.

Dane pochodzą z lat 1979–2016. Łącznie zniknęło w tym czasie ok. 3,3 mln km2 lodu (obszar dziesięciokrotnie większy od terytorium Polski). Kurczą się lądolody, lodowce górskie, pak lodowy (lód morski) oraz wieczna zmarzlina. To efekt zmian klimatycznych i zarazem przyczyna wielu przyszłych zaburzeń klimatu. Lód odbija bowiem promieniowanie słoneczne, schładzając planetę. Zatem jego ubytek oznacza nakręcenie spirali ocieplenia.

Pokrywa lodowa planety, zwana przez badaczy kriosferą, stanowi część jej powłoki wodnej, czyli hydrosfery.

25.08.2021 Numer 9/2021