Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pixabay
Zdrowie

Nadzieja psychiatrii

Drożdże wyprodukują psylocybinę dla chorych?

Psylocybina to alkaloid o właściwościach psychodelicznych, występujący w naturze w wielu gatunkach grzybów. Jej potencjał medyczny zauważono już ponad pół wieku temu. Badania wykazały, że przynosi pozytywne rezultaty w przypadku zmagań m.in. z depresją, uzależnieniami oraz zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi. Jeśli kolejne badania kliniczne się powiodą, może ona zostać dopuszczona jako środek terapeutyczny.

Metoda pozyskiwania psylocybiny stanowi niestety problem. Można ją wydobyć z grzybów, ale ponieważ procedura ekstrakcji jest złożona i droga, poszukuje się innych sposobów wytwarzania tego związku. Jakiś czas temu doniesiono o udanych próbach uzyskania psylocybiny przy użyciu bakterii E. coli, ale metoda ta budzi pewne obawy. Badacze z Novo Nordisk Foundation Center for Biosustainability, będącego częścią Danmarks Tekniske Universitet, zajęli się więc innymi organizmami. Okazało się, że genetycznie zmodyfikowane drożdże, wyposażone w odpowiedni enzym, mogą swobodnie produkować psylocybinę z niezłą wydajnością, a sam proces jest dość prosty – nie różni się specjalnie choćby od doskonale już opanowanej produkcji piwa. Jeśli zatem związek ten zostanie dopuszczony jako środek leczniczy w psychiatrii, nie powinno go zabraknąć.

Wiedza i Życie 6/2020 (1026) z dnia 01.06.2020; Sygnały; s. 16