Grafen Grafen Pixabay
Technologia

Najeżone implanty

Grafenowe ostrza zabijają bakterie.

W ostatnich latach zdecydowanie zwiększyła się liczba wszczepień implantów stawów biodrowych, kolanowych i dentystycznych. Niestety, bakterie krążące w organizmie człowieka bardzo często przylegają do powierzchni implantu i tam się namnażają, tworząc tzw. biofilm. W rezultacie miejsce to staje się źródłem zakażenia, co powoduje konieczność poważnej interwencji chirurgicznej.

Badacze z Chalmers tekniska högskola w Göteborgu (Szwecja) postanowili się zmierzyć z tym problemem. Zauważyli, że kluczową kwestią jest to, aby bakteria nie była w stanie przyczepić się do podłoża. Wpadli więc na pomysł pokrycia powierzchni implantu gęsto ustawionymi płatkami grafenu, przy czym zastosowano tu technikę wspomaganego plazmą chemicznego osadzania z fazy gazowej. W ten sposób powstaje mechaniczna struktura ochronna. Bakteria nie przylgnie do powierzchni, a nawet może ulec przecięciu i zniszczeniu. Co ważne, ustawione pionowo ostrza grafenowe nie niszczą komórek ludzkich, które są znacznie większe niż bakterie. Wizualizację działania grafenu na implancie można obejrzeć na filmie https://youtu.be/qkTmNKiGTlM.

Wiedza i Życie 6/2018 (1002) z dnia 01.06.2018; Sygnały; s. 13