Technologia

Szyfrowanie kwantowe nie do złamania

Numer 6/2018
Uniwersytet Gdański Uniwersytet Gdański materiały prasowe
Badania mające na celu wdrożenie cyberbezpieczeństwa kwantowego będą prowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego.

Zespół pod kierunkiem prof. Marka Żukowskiego, dyrektora Instytutu Fizyki Teoretycznej i Astrofizyki, zajmie się zagadnieniami, które mają stanowić podwaliny kluczowych w przyszłości branż technologii informatycznych, takich jak bezpieczeństwo i rozwój internetu kwantowego, komputerów kwantowych oraz sieci kwantowych, a także rozwój symulacji kwantowych. Działalność nowo powstałego na Uniwersytecie Gdańskim Międzynarodowego Centrum Teorii Technologii Kwantowych skupi się na rozwoju nowych technologii, z naciskiem na cyberbezpieczeństwo oraz nowe techniki obliczeniowe. Zdaniem naukowców kwantowe szyfry są całkowicie bezpieczne, a możliwość ich złamania oznaczałaby złamanie praw natury.

Projekt jest finansowany w ramach programu Międzynarodowe Agendy Badawcze, realizowanego przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej. Zagranicznym partnerem strategicznym jest Instytut Optyki Kwantowej i Informacji Kwantowej Austriackiej Akademii Nauk (IQOQI-Vienna), jeden z najlepszych ośrodków w tej dziedzinie na świecie.

01.06.2018 Numer 6/2018