Technologia

Nadtlenek wodoru

Numer 10/2017
Stężony nadtlenek wodoru jest substancją żrącą. W kontakcie ze skórą ­powoduje powstawanie białych martwiczych plam. Stężony nadtlenek wodoru jest substancją żrącą. W kontakcie ze skórą ­powoduje powstawanie białych martwiczych plam. Wikipedia
Ma wiele nietypowych zastosowań, przydaje się np. do silników rakietowych i oczyszczania gleby. Niektórzy próbują leczyć nim nowotwory. Jaką rolę odgrywa w naszym organizmie?
Nadtlenek wodoru zbudowany jest z dwóch atomów tlenu (czerwony) i dwóch atomów wodoru (szary).Shutterstock Nadtlenek wodoru zbudowany jest z dwóch atomów tlenu (czerwony) i dwóch atomów wodoru (szary).

Czysty nadtlenek wodoru (H2O2) jest lepkim niebieskawym płynem, który należałoby podgrzać do temperatury 150°C, żeby zaczął wrzeć. Pochłania światło nadfioletowe, co wykorzystuje się do jego wykrywania w próbkach biologicznych. Można go przechowywać przez dłuższy czas, gdyż jest dość stabilny.

Czy przemywać rany?

Najbardziej znany jest nam pod postacią 3-procentowego roztworu, czyli wody utlenionej. Ile razy w swoim życiu polewaliśmy tym płynem rozciętą skórę, otarcia czy inne rany?

01.10.2017 Numer 10/2017