Technologia

Myśliwce przyszłości

Numer 8/2017
Przykład zmiennej geometrii skrzydeł – po raz pierwszy zastosowano ten pomysł w samolocie Bell X-5. Przykład zmiennej geometrii skrzydeł – po raz pierwszy zastosowano ten pomysł w samolocie Bell X-5. Wikipedia
Chociaż samoloty piątej generacji dopiero wchodzą na wyposażenie sił powietrznych różnych państw, trwają już wstępne prace koncepcyjne nad ich następcami.
W samolotach szóstej generacji standardem będzie zastosowanie materiałów zmniejszających sygnaturę (odbicie), szczególnie radarową. Gdy wiązka nie wraca do radaru, obiekt nie jest wykrywany.Infografika Grzegorz Kołnierzak W samolotach szóstej generacji standardem będzie zastosowanie materiałów zmniejszających sygnaturę (odbicie), szczególnie radarową. Gdy wiązka nie wraca do radaru, obiekt nie jest wykrywany.

Niebiosa w coraz większym stopniu są przejmowane przez samoloty piątej generacji, takie jak amerykańskie F-22 i F-35 czy chiński J-20. Rosyjski Suchoj prowadzi prace nad dwusilnikowym myśliwcem piątej generacji PAK FA, Chińczycy – nad kolejną maszyną J-31, a Japończycy – nad projektem X-2, które zastąpią obecnych królów przestworzy, w tym znane jeszcze z zimnej wojny F-16, MiG-29 czy Su- 27. Samoloty te charakteryzują: wielozadaniowość, zastosowanie materiałów kompozytowych, komputeryzacja awioniki, niewielka wykrywalność przez radary, możliwość atakowania wielu celów daleko poza linią horyzontu (których bezpośrednio nie widzi pilot) oraz działanie w ramach sieci.

01.08.2017 Numer 8/2017

Czytaj także