Technologia

Zielone roboty

Numer 7/2017
W łodygi raczej nie będą wkręcane żarówki, ale produkcja prądu to jeden z pomysłów specjalistów od bionicznych roślin. W łodygi raczej nie będą wkręcane żarówki, ale produkcja prądu to jeden z pomysłów specjalistów od bionicznych roślin. Shutterstock
Kilka laboratoriów na świecie zajmuje się nową dziedziną, w której żywe rośliny łączy się z produktami nowoczesnej chemii, elektroniki i nanotechnologii. Wykrywanie materiałów wybuchowych, wytwarzanie prądu czy sterowanie kolorem kwiatów – to tylko kilka z wielu pomysłów na wykorzystanie e-roślin.
Węglowa nanorurka. Badacze z MIT zmodyfikowali ją tak, aby ­reagowała na wybrane chemikalia, np. materiały wybuchowe.Shutterstock Węglowa nanorurka. Badacze z MIT zmodyfikowali ją tak, aby ­reagowała na wybrane chemikalia, np. materiały wybuchowe.

Róża, którą niedawno zaprezentował zespół uczonych ze szwedzkiego Linköpings universitet, nie tylko cieszy oko i roztacza wokół siebie intensywny miły zapach, ale ma też inne, niezwykłe jak na popularny kwiat właściwości – doskonale przewodzi prąd i może go jeszcze magazynować. Kluczem do stworzenia „elektrycznej” róży była opracowana przez szwedzkich badaczy substancja o niecodziennych cechach. Po pierwsze, może ona swobodnie przemieszczać się przez ksylem, czyli roślinną tkankę transportującą wodę i substancje odżywcze.

01.07.2017 Numer 7/2017