Komórki endometrium (czarne) rozwijające się na jajnikach, macicy i jajowodach. Komórki endometrium (czarne) rozwijające się na jajnikach, macicy i jajowodach. Lightspring / Shutterstock

Wędrujące komórki

Endometrioza rozwija się na skutek nadmiernego przerostu błony śluzowej macicy (endometrium) i wydostania się jej komórek do jamy otrzewnej. Dotyka 5–7% kobiet.

Do głównych objawów choroby należą silny ból i powstawanie torbieli na narządach, do których zawędrowały komórki endometrium. Badacze z University of California postanowili sprawdzić, co różni komórki wędrownicze od normalnych, znajdujących się w macicy. W tym celu zbadali ich biologiczny wiek, określany na podstawie zmian epigenetycznych (poziom metylacji DNA). Okazało się, że komórki, które wydostały się poza macicę, są genetycznie młodsze (mniej więcej o 16 lat) od pozostałych komórek organizmu. To sprawia, że przypominają teratomy – guzy powstające na etapie rozwoju embrionalnego z różnych rodzajów komórek (m.in. tych budujących włosy czy zęby). Dlatego badacze uważają, że w podobny sposób może rozwijać się endometrioza. Według nich część komórek mających utworzyć macicę zostaje w „tyle” – nie przemieszcza się do miejsca docelowego w zarodku, przez co później spotkać je można w innych tkankach. Tak samo dzieje się w przypadku wspomnianych potworniaków, kiedy komórki „gubią drogę” w trakcie rozwoju zarodka.

Wiedza i Życie 5/2020 (1025) z dnia 01.05.2020; Sygnały; s. 12