Zdrowie

Szansa na macierzyństwo

Numer 4/2020

Jednym ze skutków ubocznych chemioterapii są zaburzenia płodności, objawiające się m.in. nieprawidłowościami w produkcji komórek jajowych. Badacze z University of Pittsburgh postanowili sprawdzić, czy jedną ze strategii terapeutycznych może okazać się przeszczep pęcherzyków jajnikowych. Pęcherzyki te znajdują się w jajniku, a w ich wnętrzu zamknięty jest oocyt, dający początek komórce jajowej. W przeprowadzonym eksperymencie podano myszom chemioterapeutyk wywołujący niepłodność. Następnie do jajników wstrzyknięto im pęcherzyki pobrane od zdrowych zwierząt. Dwie z czterech myszy poddanych eksperymentalnej terapii doczekały się potomstwa. Badacze sugerują, że opracowana metoda może stać się alternatywną wobec stosowanego u ludzi przeszczepu jajników. W jego ramach od pacjentki pobiera się fragment jajnika, który po wyzdrowieniu chorej jest jej przeszczepiany. Choć dzięki tej technice urodziło się już ponad 130 dzieci, to w przeciwieństwie do opracowanej metody przeszczepu pęcherzyków niesie ona ryzyko nawrotu choroby, szczególnie w przypadku białaczek i raka jajnika.

01.04.2020 Numer 4/2020