Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pixabay
Zdrowie

Neuron jak róża

Mimo intensywnych badań ludzki mózg nadal skrywa wiele tajemnic. Naukowcy właśnie odkryli kolejną niespodziankę: w górnej części kory mózgowej, wśród występujących tu wielu rodzajów neuronów znaleziono zupełnie nowy ich typ, do tej pory nieznany nauce.

Na trop nowych komórek badacze wpadli podczas realizacji projektu mającego na celu analizę DNA pojedynczych neuronów. Nowo odkryty rodzaj komórek nazwano neuronami różanymi (ang. roseship neuron), gdyż kształtem przypominają owoc dzikiej róży. Należą one do klasy neuronów hamujących, które blokują przekazywanie impulsów przez inne neurony. Co ciekawe, badania wykazały, że nie występują u myszy ani żadnych innych zwierząt laboratoryjnych. Dlatego naukowcy zwracają uwagę, że stosowane do tej pory w analizach neurologicznych modele zwierzęce nie do końca odzwierciedlają mechanizmy zachodzące w ludzkim mózgu. W zewnętrznej części kory mózgowej neurony różane stanowią 10–15% wszystkich neuronów hamujących. Naukowcy będą teraz sprawdzać, czy neurony te znajdują się też w innych rejonach mózgu oraz czy mogą być zaangażowane w rozwój chorób neurologicznych.

Wiedza i Życie 10/2018 (1006) z dnia 01.10.2018; Sygnały; s. 16