Pulsar - wyjątkowy portal naukowy Pulsar - wyjątkowy portal naukowy hidesy / Shutterstock
Zdrowie

Dobroczynny wpływ języków

Posługiwanie się dwoma językami może złagodzić problemy z mową oraz zwiększyć zdolności intelektualne u dzieci z autyzmem.

Autyzm należy do chorób w dużym stopniu zaburzających zdolności intelektualne dzieci. Do jego konsekwencji zalicza się np. problemy z mową, skutkujące obniżoną zdolnością komunikacji, a to z kolei prowadzi do kłopotów w relacjach społecznych z rówieśnikami.

Z mitem dotyczącym szkodliwości wprowadzania drugiego języka do komunikacji na wczesnym etapie rozwoju autystyków rozprawiono się już kilkanaście lat temu za sprawą badań dwóch zespołów naukowców z Kanady. Dowiedli oni, że u takich dzieci nie obserwuje się opóźnień w rozwoju mowy. Teraz jednak okazuje się, że dwujęzyczność może mieć wręcz dobroczynne działanie. Pod koniec 2017 r. ukazały się wyniki badań naukowców z montrealskiego Centre for Research on Brain w Kanadzie nad wpływem dwujęzyczności na pamięć operacyjną. Do testów zaproszono dwadzieścioro autystycznych dzieci w wieku 6–9 lat. Grupę kontrolną stanowiły dzieci zdrowe. Wszyscy mieli sortować karty z obrazkami (jest to znana metoda, pozwalająca na określenie zdolności poznawczych w grupie wiekowej do 9 lat). Rezultaty testu przeszły oczekiwania naukowców. Okazało się bowiem, że dzieci dwujęzyczne z autyzmem wykazywały znaczną przewagę w porównaniu ze zdrowymi równolatkami wychowanymi w dwujęzycznych domach. Ponadto pamięć krótkotrwała dzieci chorych była na zbliżonym poziomie co u nieobciążonych autyzmem badanych.

Wiedza i Życie 3/2018 (999) z dnia 01.03.2018; Sygnały; s. 13

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną