Shutterstock
Zdrowie

Fabryki narządów

Krzyżówka świni i człowieka powstaje dzięki najnowszym osiągnięciom inżynierii genetycznej i dostarcza organu do przeszczepu. Do wytworzenia chimery potrzebne są indukowane ludzkie komórki macierzyste (iPSC) i zarodek świni.infografika Zuzanna Sandomierska-Moroz Krzyżówka świni i człowieka powstaje dzięki najnowszym osiągnięciom inżynierii genetycznej i dostarcza organu do przeszczepu. Do wytworzenia chimery potrzebne są indukowane ludzkie komórki macierzyste (iPSC) i zarodek świni.
Naukowcy próbują oszukać ewolucję i wynaleźć innowacyjne metody wytwarzania ludzkich organów, wykorzystując do tego zwierzęta i rośliny.

W 2016 r. w Polsce przeszczepiono 1469 narządów wewnętrznych. Podobna liczba pacjentów wciąż oczekuje na operację, która dla wielu z nich jest jedyną szansą na uratowanie życia. Najnowsze badania stanowią przełom w wytwarzaniu organów do przeszczepów i dają nadzieję, że pewnego dnia lista oczekujących na transplantację przestanie istnieć. Futurystyczna idea hodowli organów na życzenie jest już rzeczywistością.

Ucho z jabłka

Mało kto się domyśla, że owoce te umożliwiają produkcję biomateriałów i regenerację tkanek.

Wiedza i Życie 11/2017 (995) z dnia 01.11.2017; Medycyna; s. 56