Zdrowie

Fabryki narządów

Numer 11/2017
Shutterstock
Naukowcy próbują oszukać ewolucję i wynaleźć innowacyjne metody wytwarzania ludzkich organów, wykorzystując do tego zwierzęta i rośliny.
Krzyżówka świni i człowieka powstaje dzięki najnowszym osiągnięciom inżynierii genetycznej i dostarcza organu do przeszczepu. Do wytworzenia chimery potrzebne są indukowane ludzkie komórki macierzyste (iPSC) i zarodek świni.infografika Zuzanna Sandomierska-Moroz Krzyżówka świni i człowieka powstaje dzięki najnowszym osiągnięciom inżynierii genetycznej i dostarcza organu do przeszczepu. Do wytworzenia chimery potrzebne są indukowane ludzkie komórki macierzyste (iPSC) i zarodek świni.

W 2016 r. w Polsce przeszczepiono 1469 narządów wewnętrznych. Podobna liczba pacjentów wciąż oczekuje na operację, która dla wielu z nich jest jedyną szansą na uratowanie życia. Najnowsze badania stanowią przełom w wytwarzaniu organów do przeszczepów i dają nadzieję, że pewnego dnia lista oczekujących na transplantację przestanie istnieć. Futurystyczna idea hodowli organów na życzenie jest już rzeczywistością.

Ucho z jabłka

Mało kto się domyśla, że owoce te umożliwiają produkcję biomateriałów i regenerację tkanek.

01.11.2017 Numer 11/2017