Shutterstock
Zdrowie

Z kalendarza: Światowy Dzień Trzeźwości

Jest przyczyną ponad 5,3 proc. wszystkich zgonów na świecie, a aż 75 proc. jego ofiar to mężczyźni. W połączeniu z dymem papierosowym uszkadza ludzkie DNA. To alkohol.

Alkohol jest przyczyną wielu chorób przewlekłych i cywilizacyjnych jak choroby układu krążenia i skłonności do nich w następnych pokoleniach. Ponadto używki, zwłaszcza łączone ze sobą, to prawdziwy „koktajl Mołotowa” dla ludzkiego organizmu.

Czysty etanol nie ma bezpośredniego wpływu na nasze DNA, które zakorzenione jest głęboko w jądrze każdej komórki ciała i chronione dodatkowo różnymi białkami. Ale w alkoholu bardzo dobrze rozpuszczają się różne związki, które DNA uszkadzać już mogą. Jeśli w jamie ustnej jego opary spotykają się dymem tytoniowym, penetruje organizm uszkadzając DNA.

Rak krtani nazywany jest on stereotypowo nowotworem prawdziwego mężczyzny, ponieważ pojawia się właśnie konsekwencji nadmiernego spożywania alkoholu i palenia, co jest głównie domeną mężczyzn. Ten rodzaj nowotworu zwiastuje często charakterystyczna chrypka, stąd osoby, które ją u siebie obserwują, powinny jak najszybciej udać się do laryngologa aby potwierdzić lub wykluczyć zagrożenie onkologiczne.

Ten nowotwór przeżywa tylko 60 proc. chorych, mimo coraz nowocześniejszych terapii celowanych, oprócz standardowej triady obemującej chirurgię, chemio- i radioterapię. Dlatego wciąż najważniejsza jest szybka i skuteczna diagnostyka, podjęcie odpowiedniego leczenia i oczywiście, prowadzenie jak najzdrowszego trybu życia. Bez papierosów i alkoholu.