Zdrowie

Obcy w naszych tkankach

Numer 6/2017
Komórki płodowe w mózgu matki mogą wpływać na jego funkcjonowanie. Komórki płodowe w mózgu matki mogą wpływać na jego funkcjonowanie. Shutterstock
Matka nosi swoje dziecko w sercu przez całe życie w dosłownym tego słowa znaczeniu. I to nie tylko tam, ale i w mózgu, nerkach czy nawet wątrobie. Jaka jest rola takiej pociążowej pamiątki?
Miejscem docelowym dla komórek pochodzących od płodu może być wiele matczynych narządów.Infografika Grzegorz Kołnierzak Miejscem docelowym dla komórek pochodzących od płodu może być wiele matczynych narządów.

Każdy z nas postrzega siebie jako indywiduum i myśl o tym, że może być mozaiką różnych ludzi, wydaje nam się niedorzeczna. Tymczasem praktycznie wszyscy noszą w sobie jakąś domieszkę komórek członków swojej rodziny – matki, a być może nawet babci czy starszego rodzeństwa. Zjawisko to nazywane jest mikrochimeryzmem płodowo-matczynym i oznacza obecność w organizmie komórek genetycznie różnych od komórek gospodarza.

Koza, lew i wąż

Okazuje się, że kobiety chimery (które nazwę zawdzięczają mitologicznemu stworzeniu będącemu hybrydą lwa, kozy i węża) otrzymują pewną pulę komórek od własnego płodu.

01.06.2017 Numer 6/2017