Zdrowie

Podręcznik wakacyjny: Dzieląc się życiem

Dzieląc się życiem

Numer 1/2017
Rocznie na całym świecie przeszczepia się ponad 3500 serc. Rocznie na całym świecie przeszczepia się ponad 3500 serc. Oleksandr Lysenko / Shutterstock
W ciągu ostatnich 60 lat transplantologia przeszła prawdziwą rewolucję – od bezowocnych prób przeszczepienia organów do sytuacji, gdy transplantacje stały się rutynową procedurą.
Fragmenty białek i cukrów, czyli antygeny, są prezentowane przez kompleks HLA na powierzchni komórek. Limfocyty T ignorują swoje antygeny, a rozpoznają obce.Infografika Zuzanna Sandomierska-Moroz Fragmenty białek i cukrów, czyli antygeny, są prezentowane przez kompleks HLA na powierzchni komórek. Limfocyty T ignorują swoje antygeny, a rozpoznają obce.

Nasze ciała są owocem wielu milionów lat ewolucji, mozolnego, acz precyzyjnego dostrajania setek typów komórek i wielu rodzajów tkanek, tworzących kilkadziesiąt narządów. Na co dzień nawet nie myślimy o liczbie zadziwiających zadań, które z powodzeniem wykonuje nasz organizm – od oczu pozwalających cieszyć się pięknem obrazów Caravaggia po przyspieszające na ich widok serce. Finezję, z jaką nasze ciała funkcjonują, doceniamy, gdy coś zaczyna szwankować. Cóż, nawet najlepsze szwajcarskie mechanizmy podatne są na usterki.

01.01.2017 Numer 1/2017