Zdrowie

Pigułka kontrowersji

Testowanie leków: czy upraszczać procedury

Numer 1/2022
Złogi beta-amyloidu (pomarańczowe) pomiędzy neuronami. Działają one toksycznie na komórki nerwowe. Złogi beta-amyloidu (pomarańczowe) pomiędzy neuronami. Działają one toksycznie na komórki nerwowe. Shutterstock
Złagodzenie testów leku na alzheimera utoruje drogę innym specyfikom leczącym choroby neurodegeneracyjne.
Przekroje mózgu osoby z alzheimerem (lewe, widać degenerację) i zdrowej. Zdjęcia obrobione komputerowo.Indigo Przekroje mózgu osoby z alzheimerem (lewe, widać degenerację) i zdrowej. Zdjęcia obrobione komputerowo.

Amerykanin Phil Gutis ma 59 lat i coraz bardziej widoczne objawy choroby Alzheimera: problemy z pamięcią, dobraniem słów, skupieniem uwagi. Phil wie, że ciężkie neurodegeneracyjne schorzenie, zdiagnozowane u niego kilka lat wcześniej, będzie coraz bardziej wpływało na jego codzienne funkcjonowanie. W końcu całkowicie odbierze mu zdolności umysłowe i fizyczne, a wkrótce życie. Dlatego Phil nie miał wątpliwości, czy wziąć udział w badaniach klinicznych nad lekiem Aduhelm (nazwa kliniczna: aducanumab).

01.01.2022 Numer 1/2022